March 2, 2011

Sambutan Maulidurrasul Peringkat Sekolah

Sekolahku....Satu Harapan ......Satu Kejayaan
Tanggal 2 March 2011 satu sambutan maulidurrasul telah diadakan di Skkk2.Dimuklakan dengan perhimpunan sewal jam 8.00 di kantin sekolah dengan taklimat yang diberikan oleh Cikgu Roslan Majid mengenai  tatacara dan peraturan perbarisan maulidurrasul.Perarakan maulidurrasul yang diiringi dengan selawat dan puji-pujian terhadap junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W telah berkumandang dengan begitu syahdu dan penuh semangat oleh warga Skkk2.Perarakan ini telah diketuai oleh Tuan Guru Besar dan juga guru-guru lelaki yang sudah semestinya jumlah mereka yang lebih sedikit berbanding dengan guru-guru perempuan.
            Acara masak-memasak sudah tidak asing lagi di kalangan guru-guru perempuan.Guru-guru lelaki juga tidak kurang menghulurkan sumbangan dalam kerja-kerja masak-memasak ini.
Bagi guru-guru perempuan yang ditugaskan di dapur,terus setia dengan kerja-kerja mereka sehinggalah menghasilkan gulai kawah sebanyak empat kawah.Bagi yang ditugaskan menyediakan minuman,terus saja dengan kerja-kerja mereka.Begitu juga dengan petugas-petugas stesen jamuan murid,setia menjalankan tugas dengan penuh tanggungjawab.
         Seterusnya, majlis diteruskan lagi dengan ceramah maulud bagi murid Tahap 2,manakala murid-murid Tahap 1 telah menyertai peraduan mewarna secara beramai-ramai di kantin.
         Setelah melalui acara-acara yang telah dirancang,tibalah pula  saat-saat yang ditunggu-tunggu oleh para murid dan juga guru-guru Skkk2.Jam 12.15 tengah hari semua warga Skkk2 telah dijamu dengan juadah yang istimewa,hasil masakan dan kerjasama para guru dan kakitangan Skkk2.Guru besar telah melahirkan rasa gembira dan puas hatinya terhadap perjalanan majlis pada hari ini.Semoga majlis-majlis yang dirancang pada masa-masa akan datang akan bejalan dengan jayanya sebagaimana hari ini.Jua tidak lupa sama-sama kita mensyukuri di atas nikmat pemberian Allah yang tidak terhingga dan juga nikmat Islam yang telah diperjuangkan oleh para ambia dan musrsalin.Semoga dengan memperingati perjuangan junjungan besar kita,dapat kita hayati sejenak,betapa bertuahnya kita dilahirkan dalam Islam dan dapat mengamalkan cara hidup Islam dengan senang,tanpa pertumpahan darah,kerana apa yang kita dapat hari ini,adalah hasil dari jerih payah para ambia dan syuhada..........."Sama-sama berselawat ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad" S.A.W.........
ucapan sempena maulud nabi oleh Guru Besar,Tn.Hj.Che Zaudin Ismail
Kumpulan selawat yang diketuai oleh Tuan Guru Besar.........
Selawat......murid-murid khusyuk berselawat...
bahagian dapur
goreng ayam......tukang masak handalan...Cg.Rabiah dan Cg Mek Yas...
Cikgu Norhasni dan Cg.Wan Zurina....setia di kawah gulai.....
petugas untuk minuman.....

 

CARIAN

Sorotan Sejarah Skkk2

SKKK 2 telah ditubuhkan pada tahun 1988. Ia terletak di Kampung Chicha Kubang Kerian, Kota Bharu Kelantan. Jaraknya lebih kurang 8km dari Bandar Kota Bharu. Sekolah ini telah dibina di atas tapak sawah padi seluas 1.62 hektar dan mempunyai 2 blok bangunan asal yang dikelilingi pokok kelapa ayng ditanam oleh guru besar. Sejak penubuhannya sehinga kini, sekolah ini mempunyai 10 orang guru besar. Buru besar yang pertama iaitu Hj Ariffin bin Ismail mula berkhidmat pada 1 Januaru 1988 sehinggan 31 Disember 1988. Guru besar pertama dipindahkan dari SK Zainab, Telipot Kota Bharu. Tertubuhnya sekolah ini disebabkan oleh penambahan penduduk di sekitar Kubang Kerian. Pada tahun pertama penubuhannya, murid-murid SKKK 1 yang beralamat di sekitar Kg Chicha telah dipindahkan ke SKKK 2 dan ditambah dengan pendaftaran baru pada tahun tersebut. Murid-murid yang telah diipindahkan dari SKKK 1 adalah mereka yang beralamat di sekitar Kg Chicha seperti Kg Pasir Tumbuh, Kg Binjai, Pulau Hilir dan lain-lain. Pada tahun pertama penubuhanya, hanya 310 orang murid menduduki tahun 1 hingga 6 dan purata bagi setiap kelas ialah 20 orang. Manakala guru pula lebih kurang 20 orang yang terdiri daripada mereka yang telah dipindahkan dari sekolah sekitarnya. Pada tahun 1988, sekolah ini telah manduduki peperiksaan UPSR dan mendapat keputusan yang agak memberansangkan dengan 8 orang murid mendapat 5A.

Kem Kepmpinan Skkk2 @Sri Pantai Beach Resort

Kem Kpmpinan Sri Pantai@1&2Feb 2012 Slideshow: Skkk2’s trip to Kota Bharu, Kelantan, Malaysia was created by TripAdvisor. See another Kota Bharu slideshow. Create your own stunning free slideshow from your travel photos.

Album Kenangan

PENAFIAN