July 14, 2011

Lawatan Penanda Aras PKG Pendang Dan PKG Bujang

Sk.Kubang Kerian 2-Tanggal 14 Julai 2011,Skkk2 telah berkenan menerima kunjungan Pusat Kegiatan Guru  Pendang dan Bujang yang datang untuk tujuan "Perkongsian Amalan Terbaik Dalam Bidang ICT Di Sekolah".Rombongan itu diketuai oleh Tuan Hj.Mohd Shukri B.Mahet,dalam rangka lawatan mereka ke Pantai Timur selama 3 hari 2 malam ini.Skkk2 merupakan destinasi akhir lawatan mereka.Disertai oleh  seramai 88 orang termasuk Pegawai Pendidikan Daerah Kota Bharu dan juga Pegawai Pusat Kegiatan Guru,En.Mohd Faizal B.Noor.Skkk2 telah dicalonkan sebagai sekolah "Penanda Aras Bagi Perkongsian Amalan terbaik ICT Di Sekolah".selain daripada pegawai PKG,rombongan ini disertai oleh Guru-guru Penyelaras Bestari ,ICT dan Guru Penyelaras Media bagi PKG Pendang dan PKG Bujang.
      Rombongan disambut dengan paluan kompang dan ucapan "Selamat Datang" daripada Jawatankuasa  Sambutan Skkk2,pasukan kompang dan Briged Bestari .Ketua rombongan tersebut  melahirkan rasa bangga dan terharu di atas sambutan yang diberikan  melalui ucapan alu-aluannya.Guru Besar Skkk2 juga turut melahirkan rasa bangga dan semua barisan pentadbir cukup merasa teruja dengan lawatan ini dan sekaligus merupakan wadah dan jejambat ke arah kolaborasi dunia tanpa sempadan ini.
       Dalam majlis ini,Guru penyelaras bestari Skkk2 ( GPB ) Puan wan Ramlah Daud telah diminta untuk berkongsi apa jua malan terbaik daripada segi pengurusan ICT,pembudayaan ICT yang telah dilakukan terhadap murid-murid dan juga warga sekolah.Di sini,ahli rombngan diberi peluang untuk bertanya dan berkongsi apa yang mereka lakukan di sekolah masing-masing.
        Jam 12.00 tengah hari,rombongan ini telah dibawa melawat ke bilik-bilik ICT - Pusat Akses dan Makmal Komputer.Mereka meninjau-ninjau apa yang dapat mereka kongsi bagi penambahbaikkan untuk bili-bilik ICT di sekolah masing-masing.jam 12.30 tengah hari mereka telah dihidangkan dengan juadah bagi menyempurnakan makan tengah hari mereka.Selesai makan,para ahli rombongan telah diberi cenderahati oleh pihak Skkk2 dan juga bertukar-tukar cendera hati antara ketua rombongan dengan Tuan Guru Besar Skkk2.Selaku guru besar,Encik Ismail B.Ibrahim melahirkan ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua ahli rombongan tersebut dan begitulah sebaliknya.semoga dengan perkongsian yang dibina akan merapatkan lagi tali silaturrahim antara sekolah kami dengan sekolah-sekolah di bawah kelompok PKG Pendang dan PKG Bujang.
    En.Ismail Ibrahim ( Guru Besar Skkk2) sedang memberi ucapan alu-aluan dan selamat datang
       Puan Wan Ramlah Daud (GPB Skkk2) dalam sesi perkongsian "Amalan Terbaik"
       Para guru kelompok PKG Pendang dan Bujang sedang memberi tumpuan ....
                                Sesi lawatan ke bilik-bilik ICT
                         Meneliti hasil kerja murid-murid ( Briged Bestari Skkk2)
                                         Bagi mereka yang "vegetarian"....hidangan istimewa
                                    Terima kasih...datang lagi ye lain kali!!!

CARIAN

Sorotan Sejarah Skkk2

SKKK 2 telah ditubuhkan pada tahun 1988. Ia terletak di Kampung Chicha Kubang Kerian, Kota Bharu Kelantan. Jaraknya lebih kurang 8km dari Bandar Kota Bharu. Sekolah ini telah dibina di atas tapak sawah padi seluas 1.62 hektar dan mempunyai 2 blok bangunan asal yang dikelilingi pokok kelapa ayng ditanam oleh guru besar. Sejak penubuhannya sehinga kini, sekolah ini mempunyai 10 orang guru besar. Buru besar yang pertama iaitu Hj Ariffin bin Ismail mula berkhidmat pada 1 Januaru 1988 sehinggan 31 Disember 1988. Guru besar pertama dipindahkan dari SK Zainab, Telipot Kota Bharu. Tertubuhnya sekolah ini disebabkan oleh penambahan penduduk di sekitar Kubang Kerian. Pada tahun pertama penubuhannya, murid-murid SKKK 1 yang beralamat di sekitar Kg Chicha telah dipindahkan ke SKKK 2 dan ditambah dengan pendaftaran baru pada tahun tersebut. Murid-murid yang telah diipindahkan dari SKKK 1 adalah mereka yang beralamat di sekitar Kg Chicha seperti Kg Pasir Tumbuh, Kg Binjai, Pulau Hilir dan lain-lain. Pada tahun pertama penubuhanya, hanya 310 orang murid menduduki tahun 1 hingga 6 dan purata bagi setiap kelas ialah 20 orang. Manakala guru pula lebih kurang 20 orang yang terdiri daripada mereka yang telah dipindahkan dari sekolah sekitarnya. Pada tahun 1988, sekolah ini telah manduduki peperiksaan UPSR dan mendapat keputusan yang agak memberansangkan dengan 8 orang murid mendapat 5A.

Kem Kepmpinan Skkk2 @Sri Pantai Beach Resort

Kem Kpmpinan Sri Pantai@1&2Feb 2012 Slideshow: Skkk2’s trip to Kota Bharu, Kelantan, Malaysia was created by TripAdvisor. See another Kota Bharu slideshow. Create your own stunning free slideshow from your travel photos.

Album Kenangan

PENAFIAN